lørdag 22. januar 2011

Toys 'r' us

Vi fikk noen leker til jul som vi måtte bytte fordi vi hadde det fra før. Toys 'r' us er greie sånn, de bytter uten byttelapp eller kvittering. Vi har vært der noen ganger i løpet av karrieren som foreldre. Lærer aldri. Fredrik påstår at det er et eldorado for unger. At han alltid hadde drømt om en sånn butikk da han var barn. Jadda. Det høres jo ut som drømmen. Hyllehundremeter på hyllehundremeter med leker, spill og gøy. Hvem digger ikke det? Vel, ikke jeg. Jeg suges en inn i en vanvittig verden av billig plast, overprisede Disneyeffekter, stygge spidermankostymer og hylende unger som nekter å følge avtalen om ingen masing, holde hånden, bare en ting. Alle fine, holdbare og fornuftige leker spises opp av all dritten og etter ca tre minutter har jeg gitt opp å lete. Og det har ungene også. De vil heller leke i klatrehuset og prøve sparkesykkelen og der var de borte.
-Men, er det ingen ting du har lyst på da? prøver jeg, -Jo da, er svaret jeg får mens de løper forbi. Hva med denne sier jeg og holder opp en overpriset Disneyfigur på tilbud. -Ja da, sier mellomstemann. Jeg aner allerede at dette er noe som blir liggende å ta plass etter ei uke toppen, og går videre. I mellomtiden har minst tre foreldre kapitulert for intens grining og en mann kjenner hjertepumpa dunker høyere enn anbefalt av legen. Hva med hobbysaker, puslespill, lego, biler. -Ja da. -Ja da, er alt jeg får til svar. Fredrik vil helst ha bilbane eller radiostyrt fly, men denne gangen var det ungene. Panikken griper meg i det jeg begynner å bli i overkant varm, og ikke får av jakken fordi glidelåsen har kilt seg i frynsene i sjalet jeg egentlig har sverget å kaste nettopp på grunn av de hersens frynsene. Ahhhhh.

Dette er en smule overdrevet, vi kom oss til slutt ut med noe fornuftig som ikke tar plass. Men oppsummert er dette den generelle følelsen jeg har av Toys 'r' us. Grøss.

1 kommentar: